fbpx

Tilaus- ja toimitusehdot – tilalta.fi

Asiakkaan ja tilalta.fi -markkinapaikan välisestä sopimuksesta

Tilalta.fi tarjoaa markkinapaikan (kaupan käynnin alusta) ja logistiikan (tilausten kotiinkuljetus) ruoan ja muiden hyödykkeiden tuottajien ja asiakkaiden väliseen kaupan käyntiin. Nämä sopimusehdot muodostavat sopimuksen asiakkaan ja tilalta.fi välillä ja sääntelevät näin ollen kaupankäyntiä prosessina sekä tuotteiden toimitusta asiakkaalle kotiin. Tuotteiden sisältöön, kuten määrään ja laatuun, liittyvät seikat ovat tuottajan ja asiakkaan välisiä asioita, joita tilalta.fi ei voi sopimuksin säännellä. Tuottajan vastuulla on myös tilattujen tuotteiden toimitus noutopisteelle tai REKO-jakeluun. Ostaessasi tuotteita kuluttajana, sovelletaan kauppaan myös kuluttajansuojalakia. Tilalta.fi voi normaalin liiketoimintaperiaatteen mukaisesti päivittää näitä sopimusehtoja ja velvollisuutenasi onkin tutustua näihin sopimusehtoihin kunkin tilauksen yhteydessä. Voimassa olevat sopimusehdot löytyvät aina tilalta.fi-palvelusta.

Tilaaminen

Tilalta.fi on markkinapaikka, mistä voit tilata useiden eri tuottajien tuotteita. Tuotevalikoima voi vaihdella valitsemasi noutopaikan mukaan riippuen siitä, ketä tuottajia mihinkin noutopaikkaan on ilmoittautunut. Tilaaminen tapahtuu valitsemalla toimitustavan, tuotteita ostokoriin ja maksamalla ostokset. Sitovan tilauksen jälkeen asiakas saa sähköpostiin tilausvahvistuksen ja tekstiviestin noutopäivänä tai sitä edeltävänä päivänä, missä on tilausnumero, jota vastaan tilauksen saa noutaa (jos toimitustapa on nouto noutopisteeltä tai REKO-jakelusta). Tekstiviesti toimii myös muistutuksena asiakkaalle.

Voit tilata tuotteita rekisteröityneenä tai rekisteröimättömänä asiakkaana. Edellytyksenä tilaamiselle on se, että noudatat näitä ehtoja ja annat itsestäsi totuudenmukaiset tiedot. Tilalta.fi on kuitenkin harkintansa mukaan oikeutettu estämään tai poistamaan rekisteröitymisesi/tilauksesi. Näin voidaan toimia esimerkiksi siinä tapauksessa, että Tilalta.fi epäilee väärinkäytöstä, kiusantekoa, haitan aiheuttamista tai muuta vahingonvaaraa itselleen, tuottajalle tai kolmannelle osapuolelle.

Tilalta.fi ottaa vastaan, käsittelee ja toimittaa edelleen tuottajalle tekemäsi tilaukset. Olet vastuussa kaikesta käyttäjätunnuksillasi tehdyistä tilauksista, joten velvollisuutenasi on pitää huolta tunnusten ja salasanojen tietoturvasta.

Voit tiedustella tilausta koskevista erityistoiveista- tai järjestelyistä tilalta.fi asiakaspalvelusta, joka pyrkii järjestämään tilaukset toiveesi mukaisesti. Lisätyötä aiheuttavista järjestelyistä voidaan sopia erillinen hinta ennen tilauksen toteuttamista. Tilalta.fi-markkinapaikan luonteen vuoksi tuotteita myyvät tuottajat voivat olla myös kooltaan pieniä lähituottajia, joten poikkeuksellisen suuren määrän yksittäistä tuotetta tilatessasi on suositeltavaa olla yhteydessä asiakaspalveluun saatavuuden varmistamiseksi.

Hinnoittelu ja hinnan ilmoittaminen

Hinnat ilmoitetaan kiinteinä eivätkä ne perustu painoon tai muuhun mittayksikköön. Tuottaja ilmoittaa tuotekuvauksen yhteydessä artikkelin pakkauskoon (esim. 1 kg, 500 ml) mutta hinta määräytyy ilmoitetun kiinteän hinnan mukaisesti (esim. 5,00 €).

Toimituskulut

Tilalta.fi voi tarjota useita toimitusvaihtoehtoja. Toimituskulujen määrä vaihtelee toimitustavan mukaan. Toimituskulut tai -kuluttomuus ilmoitetaan toimitustavan valitsemisen jälkeen tilauksen tekemisen yhteydessä.

Luottokorttimaksut

Voit maksaa verkkokaupassa Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard-, Debit MasterCard – ja American Express -korteilla. Verkkokaupassa ovat käytössä kansainväliset Verified by Visa -, MasterCard SecureCode – ja American Express SafeKey -todentamispalvelut. Checkout näkyy maksun saajana korttilaskulla ja välittää asiakkaan maksaman maksukorttimaksun suoraan kauppiaalle. Korttimaksaminen tapahtuu turvallisesti suojatulla maksulomakkeella eikä maksukortin tietoja tallenneta verkkokaupan järjestelmiin.

Pankkimaksut

Käytössäsi on kaikkien suomalaisten pankkien maksupainikkeet. Voit maksaa Aktian, Danske Bankin, Handelsbankenin, Nordean, Oma Säästöpankin, Osuuspankin, POP-pankin, Säästöpankin, S-pankin ja Ålandsbankenin maksupainikkeilla. Tiliotteellasi maksunsaajana näkyy Checkout Finland Oy, me välitämme maksusi verkkokauppiaalle. Verkkokaupasta sinut ohjataan suoraan omaan pankkiisi suorittamaan maksu turvallisesti.

OP Lasku- ja osamaksupalvelu

info.checkout.fi/hubfs/checkout/ehdot-ja-sopimukset/op-lasku-ehdot.pdf

www.checkout.fi/ehdot-ja-sopimukset/maksuehdot

Tilatun tuotteen toimitus

Tilalta.fi tarjoaa toimitusvaihtoehdoiksi tilalta noudon lisäksi toimituksen noutopisteeseen sekä kotiinkuljetuksen. Toimitusvaihtoehdot voivat vaihdella alueellisesti. Tuotteiden luonteen vuoksi (mm. kylmäketju, tuoreus) asiakkaan vastuu tuotteen noutamisessa tai vastaanottamisessa sovittuun aikaan sovitussa paikassa on suuri. Tilauksen tehdessäsi sitoudut valittuun toimitustapaan ja -aikaan eli saapumaan noutamaan taikka olemaan vastaanottamassa tuotteet sovitusta paikasta sovittuun aikaan.

REKO-toimitus

Tilatessaan toimituksen REKO-jakoon asiakas noutaa tuotteensa suoraan tuottajalta jakoaikana. REKO-tapahtumassa asiakas hakee itse kunkin tilaamansa tuotteen kultakin tuottajalta henkilökohtaisesti, jotka antavat tilatut tuotteet tilausnumeroa vastaan, mikä löytyy tilausvahvistuksesta ja muistutustekstiviestistä.

Toimituksen epäonnistuminen

Jos toimitus jostain syystä viivästyy toimittajasta (tuottaja tai tilalta.fi) johtuvasta syystä, siitä ilmoitetaan tilaajalle viipymättä viivästyksen tultua tietoon ja järjestetään vaihtoehtoinen toimitusajankohta.

Mikäli toimitus ei onnistu tilaajasta johtuvasta syystä kuten siitä syystä, että kukaan ei ole vastaanottamassa kotiin kuljetettavaa tilausta tai kukaan ei ole noutamassa noutopisteeseen tai REKO-jakoon toimitettua tilausta, pyrkii tilalta.fi ensisijaisesti ottamaan vastaanottajaan yhteyttä sopiakseen vaihtoehtoisesta toimitusjärjestelyistä. Jos yhteydenottoyritykset eivät tuota tulosta, voi tilalta.fi jättää kotiin kuljetettavat tuotteet vastaanottajan ovelle tilauksessa ilmoitettuun osoitteeseen. Kun tilaus on jätetty ilmoitettuun osoitteeseen sovittuna ajankohtana, se katsotaan oikein toimitetuksi ja tilatut tuotteet siirtyvät sillä hetkellä tilaajan vastuulle. Vaihtoehtoisesti tilalta.fi voi säilyttää ja huolehtia tilauksesta asiakkaan lukuun ja tehdä kotiin kuljetuksen toisena päivänä. Näissä tapauksissa kotiin kuljetuksesta on oikeus periä tilauksen yhteydessä sovittu hinta molemmilta kuljetuskerroilta. Noutopisteestä tai REKO-jakelusta noutamatta jääneet tuotteet jäävät tilalta.fi omistukseen, joka voi joko hävittää tuotteet tai hyödyntää ne parhaaksi katsomallaan tavalla (esimerkiksi lahjoittamalla takaisin tuottajalle tai hyväntekeväisyyteen).

Tuotevirheet ja reklamaatiot

Tilalta.fi toimii markkinapaikkana tuottajien ja asiakkaiden välisessä kaupankäynnissä. Kukin tuottaja on vastuussa myymänsä tuotteen määrästä, laadusta, turvallisuudesta ja laillisuudesta. Hinnanalennus-, tuotekorvaus- ja muut mahdolliset vaatimukset käsitellään asiakkaan ja tuottajan kesken. Toimitukseen liittyvät reklamaatiot käsitellään asiakkaan ja tilalta.fi kesken. Sekä tuotteisiin että toimituksiin liittyvät reklamaatiot tulee osoittaa tilalta.fi asiakaspalveluun, josta ne välitetään tuotteita koskevilta osin edelleen asianosaiselle tuottajalle. Maksuliikenteen ongelmatapauksissa tulee olla yhteydessä maksunvälityksen toteuttavaan Checkout Finland Oy:n. Elintarvikkeiden osalta tuotteiden käyttöaika voi olla hyvin lyhyt, minkä vuoksi välitön yhteydenotto virheen havaitsemisen jälkeen helpottaa virheen selvittämistä. Kuluttajiin sovelletaan kuluttajansuojalain 5 luvussa mainittuja kuluttajankauppaa koskevia säännöksiä.

Peruuttamisoikeus

Kuluttajalla on lähtökohtaisesti 14. päivän peruuttamis- ja palautusoikeus verkkokaupasta tehdyissä ostoksissa. Kuluttajansuojalain 6 luvun 16 §:n mukaisesti elintarvikkeilla ei kuitenkaan ole palautusoikeutta. Palautusoikeutta ei ole myöskään tuotteilla, joita ei terveydellisistä tai hygieniasyistä voi palauttaa sen jälkeen, kun pakkaus on avattu. Tilalta.fi kautta myytävät tuotteet kuuluvat pääosin peruutusrajoitusten piiriin. Mikäli joku tuote on kuitenkin sellainen, ettei se kuulu edellä mainittujen tai muiden kuluttajansuojalaissa mainittujen peruutusrajoitusten piiriin, ja haluat käyttää kuluttajansuojalain mukaista peruutusoikeuttasi, voit tehdä peruuttamisilmoituksen tilalta.fi asiakaspalveluun. Peruuttamisilmoitusta ei voi tehdä kuljettajalle kotiin kuljetuksen yhteydessä. Peruutusoikeuden käyttämiseen sisältyy velvollisuus palauttaa tuote tilaajan kustannuksella ehjässä ja alkuperäisessä kunnossa. Yritysasiakkailla ei ole peruutusoikeutta.

Henkilötietojen käsittely ja tietosuoja

Henkilötietoja käsitellään siinä laajuudessa, kuin kaupan käynnin (tilausten vastaanottamisen, maksamisen ja toimittamisen) vuoksi on perusteltua. Tilaajan nimi ja tarvittaessa osoitetiedot voidaan antaa myös alihankkijalle, jos tilauksen toimitus hoidetaan alihankkijan välityksellä (kuljetuspalvelu, noutopiste). Tilausten maksamisen toteuttaa Checkout Finland Oy (y-tunnus 2196606-6), joka on laillinen maksunvälittäjä. Tilausten maksaminen tapahtuu Checkout Finlandin palvelussa, eikä tilalta.fi tallenna maksukorttitietoa. Henkilötietojen käsittelystä on laadittu erillinen tietosuojaseloste.

Erimielisyystilanteet

Mahdolliset erimielisyydet, joihin on päädytty neuvottelujen jälkeen, voidaan saattaa kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi (kuluttajariita.fi). Ennen kuluttajariitalautakuntaan päätymistä on hyvä olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (kuluttajaneuvonta.fi). Oikeustoimen osapuolelle on myös oikeus niin halutessaan nostaa kanne kotipaikkansa alioikeudessa. Tapauksiin sovelletaan Suomen lakia.

Viimeksi päivitetty: 8.1.2020